Januari
"En ny start på ett nytt år." "Nya möjligheter och förväntningar."
Jag är egentligen en person som tycker att man inte ska "börja med något" på en måndag, eller 1:a i månaden. Då kommer det troligen aldrig att hända något. Det är bättre att börja direkt när man kommer på det. För motivation som jag har skrivit om tidigare är så flyktigt, inget vi kan lita på.
Men, företag som planerar sitt år framåt har ändå en poäng. Och vi driver väl alla egentligen något eget, ett hushåll är ju egentligen som ettt företag. Det finns en lokal med inkomster och utgifter, tillgångar, det ska göras inköp, något ska produceras och avfall ska kastas. Ja ni fattar.
Så den här december och januari är utmärkta för dig att börja planera för hur du vill att ditt nästkommande år ska bli. Allting ligger liksom framför dig, och det är lättare att fullfölja planer och nå upp till förväntingar om man skriver ner och planerar hur det ska göras och när det ska vara klart. Då blir det en sanning istället för en önskan.
Min planering har bland annat varit att förereda titlar på de bloggar jag vill skriva. Jag skrev ner ett 50 tal direkt och sparade som utkast i bloggen. Då riskerar jag inte att få skrivkramp eller att tappa bort dem heller. Bara jag har en titel så kan jag ju skriva ner vad jag tycker om det ämnet en annan dag. För jag vet ju vad jag själv känner.
Men om vi ska prata om organisering istället. Eftersom jag antar att det är därför du läser den här bloggen. Så ska jag försöka ge dig tips på hur du ska tänka när du rensar och organiserar hemma.
Prioritera 3 områden som du utnyttjar mycket, vi ordningskonsulter brukar tycka att:Kläder, Kök och Hall är de viktigaste, iallafall för att komma igång, De behöver inte tas i den ordningen bara du ser till att ta en sak i taget, så att du inte blir överväldigad.
Sätt ett sluttdatum på när det första ska vara klart. Inte mer än en månad bort.
Sätt ett slutdatum på de andra två.
Skriv ner vad dina förväntningar på dessa områden är. Ge dig själv tid, så att du vet att du klarar av det och kan hålla deadline.
Skriv ner HUR du tänker att det ska utföras. Gärna bara korta stödord för att detta inte ska ta för mycket tid.
Sätt ett sluttdatum på när det första ska vara klart. Inte mer än en månad bort.
Sätt ett slutdatum på de andra två.
Skriv ner vad dina förväntningar på dessa områden är. Ge dig själv tid, så att du vet att du klarar av det och kan hålla deadline.
Skriv ner HUR du tänker att det ska utföras. Gärna bara korta stödord för att detta inte ska ta för mycket tid.
Skriv in slutdatumen i kalendern, med en påminnelse som du känner funkar för dig. Du kan ju sätta upp en lapp på kylskåpet/ytterdörren eller där du känner att du kommer att se den och bli påmind.
Meddela en vän eller kanske mig om din plan och be dem fråga dig hur det går om ett tag. Så att du känner ett ansvar för att det faktiskt ska bli gjort.
Funkar Kläder, kök och hall för dig? Eller är det något annat som är mer prio?
Behöver du hjälp att komma på vad du behöver hjälp med? Tro mig, vissa är faktikt överväldigade och behöver bara en knuff i rätt riktning.
Jag finns här, på min hemsida, på instagram och facebook om du skulle behöva bolla något med mig.
Och jag blir jätteglad om du skickar före- och efterbilder till mig på dina projekt. Eller om du kontaktar mig för att du känner att du vill ha hjälp att komma igång.
Och jag blir jätteglad om du skickar före- och efterbilder till mig på dina projekt. Eller om du kontaktar mig för att du känner att du vill ha hjälp att komma igång.
Jag hoppas att jag kan hjälpa och inspirera dig så att du kan må bättre.
Ha en underbar jul och nyår!
Kram / Lotta
0